søndag 15. februar 2009

Hilsen fra onkel reisende Mack (fra Fraglene, hahaha)...

Aaaah! Paa hoy tid med nytt innlegg gitt. :) (Oppdatert igjen 16. feb!)

Siden sist vi skrev en ordentlig oppsummering har vi, kort oppsummert, beveget oss fra Koh Phangan til Phuket, videre til Koh Phi Phi, tilbake til Phuket og saa forlatt Thailand (buhu) og kommet oss til Kuala Lumpur hvor vi har to overnattinger. Puh... Har faatt skvist inn et innlegg om snorkleturen vaar paa Phi Phi innimellom der, men naa tenkte vi aa faa med oss alt i kronologisk rekkefolge. ;)

Altsaa.. Fra Koh Phangan gikk turen til fastlandet igjen. Vi tok baat og buss og dette skulle ta oss maks 7-8 timer. Etter vel 10 timer paa reisefot kom vi frem til Phuket (naermere bestemt Patong Beach) etter en hel del frustrasjoner rundt "busselskapet". Idioter hele gjengen...

Vi hadde 4 fine dager med sol og strand (hvor Linn fikk seg beiler paa beiler og ble overoest med oppmerksomhet) i Patong. Vi ankom Patong sent paa kvelden og bestemte oss for aa dra ut og spise middag paa forste og beste restaurant. Vi havnet derfor paa en Harley Davidson restaurant (dette ble siden stamstedet vaart)! Der spiste vi en skikkelig god middag og fikk spilt masse spill! Skjebnen ville det slik at Linn vandret inn i Todd sitt liv denne kvelden. Kelneren paa restauranten falt pladask for Linn og skulle ta oss med ut paa byen naar han var ferdig paa jobb. Han lovet oss masse moro i Bangla Road og vi bestemte oss for aa bli med. Vi gikk tilbake til hotellet og freshet oss litt opp og moette opp igjen ved Harley Davidson restauranten naar vakten hans var over. Der ble vi moett av en av de andre ansatte som var midt i omvisningen av Harley Davidson-hotellet de holdt paa aa bygge og skulle aapne om noen maaneder. Ble visst et showroom - skikkelig stilig! :) Ble en artig tur paa byen og Linn provede febrilsk aa fortelle Todd at de kunne vaere venner, men ikke mer. Stakkars Todd vil nok aldri bli den samme igjen etter at Linn reiste fra Phuket og ut av livet hans... ;)

Fra Phuket gikk turen til Phi Phi. En fantastisk fin liten oy som opplevde store odeleggelser under tsunamien i 2004. Naa er derimot mye bygget opp igjen og det var fortsatt masse byggeprosjekter rundt omkring paa oyen. Phi Phi er kjent for sine fantastiske muligheter for snorkling og dykking og dag to bestemte vi oss for aa reise ut paa snorkletur. Det var som aa hoppe ut i et akvarium! En helt fantastisk opplevelse, men selve snorkeleturen har vi jo allerede et innlegg om. Paa kvelden skulle vi bare en liten tur ned paa stranden - noe som endte i at vi ble
fengslet av et ildshow og kjopte noen drinker for mye i baren. En forferdelig dagen derpaa.. Vi fikk derfor ikke gjort saa mye den dagen. Linn og Randi dro derimot ut en tur paa kvelden og klarte aa prestere aa faa nedpaa litt for mye ogsaa denne kvelden. Nok en bedriten dagen derpaa for deres del (Paa Phi Phi er majoriteten muslimer og vi kunne nyte deilig sang fra moskeen rett ved hostellet vaart flere ganger daglig, spesielt deilig dagen derpaa). ;) Jeg satt hjemme og pleiet hodepine og kvalme og var flink jente og brukte tanntraad for jeg la meg for kvelden og klarte aa losne en fylling. Dykkingen ble dermed utsatt og pengene satt til side til tannlegebesok. Etter 4 dager paa Phi Phi dro vi tilbake til fastlandet og Phuket. Jeg, Line, fikk meg time til tannlege for aa faa meg ny fylling. Doktor Doogie (som mest sannsynlig har tatt tannlegeutdannelsen rett etter barneskolen) moette meg lespende med tannregulering baade oppe og nede. Men han var utrolig flink og kunne ogsaa fortelle meg at saaret jeg har i munnen (og har hatt for kort tid siden ogsaa) er kommet pga stress...! Tenke seg til.. Paa kvelden dro vi paa kino og saa en utrolig daarlig horror-film i 3D. Foer filmen reiste man seg og saa film om kongen for aa hedre ham. Linn maatte knipe seg i armen under presentasjonen for aa ikke le av et av kongen sine mindre kledelige hodeplagg..! :)

En dag i Phuket gikk fort og vi har naa kommet til Kuala Lumpur hvor vi skal ha en kort stop-over (to overnattinger). Forste kvelden gikk med til en artig taxitur med en ivrig taxisjaafoer (muslim, gift med 2, masse dameproblemer og som mente at 27 var en bra alder for oss jenter aa gifte seg), middag og en tur til Chinatown og dagen i dag har bestaatt i twin-towers (Petronas Towers) som vi ikke fikk billetter til aa komme inn i, mye vandring i gatene, litt sykkelloep, spist paa Hard Rock Cafe, matet aper, KL-tower (Menara tower) og enda mer Petronas towers paa kveldstid..

Naar vi skulle ta bilder ved Petronas dukket det opp en del andre turister ogsaa som skulle ta bilder. De ble veldig facinert av oss hvite jenter, og det ble en skikkelig fotoseanse med oss og dem staaende rundt oss.. Naar den forste puljen omsider var ferdig kom den sjenerte og litt mer tilbaketrukne fyren i gruppen bort og strakk ut haanden. Jeg tok den og sa navnet mitt, men naar han bare snudde seg mot kameraten sin skjonte jeg fort at dette ikke var tiden for hilsing, men derimot posering. Saa vi stod naa der som to fornoyde statsledere og trykket hender mens vi smilte faaret til kamera. Jeg har vaert forberedt paa at ting skal foles veldig annerledes, men har ikke hatt noen direkte kultursjokk for naa! Unektelig veldig surrealistisk og faktisk ogsaa noe ubehagelig.. Naar disse gutta var ferdig med bildene sine, dukket det opp enda flere som onsket bilder! Vi folte oss kanskje litt "annerledes" da ja. Vi har tusenvis av bilder fra omraadet rundt twintowers som dere bare kan glede dere til aa se!! ;)

Etter all fotograferingen dro vi videre mot KL tower. Paa veien dit (vi gikk litt frem og tilbake for aa finne veien) kom vi plutselig over noen aper utenfor et hotell. En mann kom ut med en pakke loff og vi fikk mate de. Noen var litt mer checky, mens andre var veldig skvetne og forsiktige. Utrolig artig egentlig! :) Ved KL tower ble det enda mer dyreliv i animal parken deres. Naar vi kom inn satt en papagoye paa nippet til aa bli mentalpasient og provde og si hallo med mer eller mindre suksess. Inne ble vi moett av en gutt med slange som skulle henge den rundt oss. Den var derimot litt aktiv med tungen, og jeg folte motet forsvinne og det hele endte med at han kom gaaende mot meg og jeg hoppet til side og skrek kanskje litt ogsaa (skriver kanskje, men er ganske sikker paa at jeg horte meg selv gi lyd fra meg foer jeg hoppet avgaarde...). Ekkelt! Naar vi skulle gaa igjen var det en litt roligere slange han kom med, og etter aa ha sett at den ikke tok livet av Randi turte jeg ogsaa. ;)

Litt troette og svette naa, men dere skal naa vite at vi fortsatt er i live og har det bra. :) I morgen tidlig reiser vi videre til Singapore og onsdag lander vi i Melbourne, Australia.

Bilder fra Kuala Lumpur (gled dere til masse Petronas towers bilder...)blir fortloepende lagt ut paa denne linken: http://picasaweb.google.com/jordenrundt09/KualaLumpur?feat=directlink