søndag 11. januar 2009

Fra Bangkok til Ho Chi Minh.

Naa har vi sjekket ut fra hostellet vaart i Bangkok og skal snart videre til Ho Chi Minh (Saigon) i Vietnam.

Oppholdet vaart i Bangkok har vaert straalende. Deilig sommer som varmer tre frosne nordmenn godt. Men vi har gaatt paa et par typiske backpackerblemmer. Menmen.. Vi laerer saa lenge vi lever. Vi startet med aa bestille oss taxi fra en ivrig salgsdame foer tollen paa flyplassen. Dette er ingen god ide og det staar fint skrevet i Lonely Planet at dette skal man unngaa. Vi endte opp med aa betale 1200 Baht for en taxitur som kan koste 300 Baht. At firmaet het AOT Limousine burde kanskje gitt oss ett hint. Naar vi endelig kom frem sa sjaafoeren at vi gjerne maatte tipse. Vi hadde kun store lapper og tipset 500 Baht..... En taxitur som kunne kostet oss 300 Baht endte da altsaa opp med aa koste oss 1700 Baht!! Enda godt Bahten deles paa 5 slik at vi i norske penger ikke har brukt saaaa mye! ;)

Dagen etter bestemte vi oss for aa gaa sightseeing med tuktuk. I Lonely Planet (bibelen vaar) staar det at tuktuk-sjaafoerer som tilbyr turer til 10-20 Baht ender opp med aa kjoere deg innom masse selgere paa veien. Vi endte jo selvfoeligelig opp i en slik tuktuk. Mannen var blid som en sol og snakket relativt bra engelsk. "If you're happy, I'm happy." Han var aerlig og innroemmet at hvis vi bare stakk rett innom en skredder ville dette bety bonus for han. Tuktukene er government own og de faar bensinen sin dekket. Faar de turister til aa se thailandske produkter paa veien (som thaiandsk silke hos skreddere, thailandskproduserte smykker osv) faar de en bonus, f.eks 5 liter bensin. Vi sa ja, og endte opp i en sofa hos en skredder, noe ukomfortable. Vi lurte paa hvordan vi elegant skulle komme oss ut av situasjonen, og konkluderte med at hvis vi foelte oss presset til aa kjoepe noe saa kunne vi jo alltids kjoepe et slips. Det har man jo alltids bruk for!? Vi forklarte fint at vi skulle reise videre neste dag og ikke var interessert i noe i denne omgang og kom oss derfra med pengene i behold. Av tuktuksjaafoerbonusrelaterte ting besoekte vi ogsaa en fabrikk som produserte smykker osv. Fikk se baade fabrikken og utsalget. Ganske stilig egentlig, og tuktuksjaafoeren fikk 5 liter ekstra bensin. Han tok oss ogsaa til et turistinfosenter der en ivrig dame satte opp hele reisen vaar for resten av tiden vaar i Asia. Hun var kanonflink og vi ble nok revet litt med vi ogsaa. Rakk aa vaere litt skeptisk, men det endte naa med at vi hev oss paa og naa har vi billetter og overnatting til absolutt alt og er 12.000 NOK fattigere.... Vi satser paa at det blir bra. Blir mye Thailand og lite andre land, menmen.. Vi er planavhengige backpackere tydeligvis. Vi skal naa besoeke Ho Chi Minh (Vietnam), Siemreap (Kambodsja) og i Thailand skal vi besoeke Bangkok igjen for en natt, Phetchaburi, Koh Tao (hvor vi har bestilt oss dykkerkurs), Koh Samui, Koh Phangang (hvor vi rekker aa faa med oss halvmaanefest), Phuket, Phi Phi ogsaa videre til Kuala Lumpur (Malaysia) og Singapore. Vi faar litt visumproblemer underveis og maa bruke en dag paa buss for aa komme til grensen til Burma slik at vi faar forlenget visumet vaart.

Saa.. Vi har jo ogsaa faatt sett litt turistattraksjoner ogsaa innimellom bonusturene. Vi var blant annet paa et lite tempel vi ikke fikk med oss navnet paa hvor vi tente lys og brente roekelse. Foelte oss litt fremmed og dro fort igjen.. Vi var ogsaa paa et stoerre tempel kalt Marble Temple, en utrolig fin plass, men vi ble realtivt fort mettet. Paa hoytalere rundt omraadet hoerte vi boenner som kom fra en gammel dame inne i tempelet. Hun kunne ikke alltid teksten virket det som, var litt hes og det sprakte godt i hoeytalerne. Var vel ikke det man kaller vakkert, men..
Etter det dro vi til Golden Mount hvor vi kunne se oversikten over Bangkok (som ikke er en saerlig fin by) og se buddistene tilbe Buddah. Det var Buddah Day 10. jan noe som ble feiret md festival for barna. Masse folk i gatene og masse koe. Det var litt saart for halsen aa sitte i en tuktuk i mange timer. Ved Golden Mount satte tuktuk-sjaafoeren vaar av for aa dra til Zoo med konen og soennen sin.

Kvelden ble tilbrakt i rolige former. Vi er oppe grytidlig her nede, saa klokken 22 paa kvelden har vi som regel lagt oss alle sammen. I gaar fant vi derimot ut av vi skulle ut og ta oss en drink, og det ble bare en for da tok pengene slutt. Naa venter vi taalmodig paa at klokken skal bli "tid for aa dra tilbake til flyplassen".

Haaper alle hjemme har det bra. Gode, varme klemmer fra jentene her. :)

Line.

1. GOD TUR jenter, gleder meg til å se bilder =)
    Hilsen Linn

2. Hei Linn. Trodde du hadde lært av Bangok-fellene sist vi var der for 12 år siden.
    Altid helt ut av avgangshallen for å få tak i vanlige taxi'er . Dere kunne kjørt 20 mil til den prisen. Og tuk-tuk turen, hørtes ut som den vi hadde for 12 år siden. Greiest å ta taxi. Da kommer man dit man skal og de har taksameter. Håper at billettene dere har kjøpt i Bangkok er ok da.

3. Haha! Kjenner igjen turistfellene ja ;) Men en lærer kjapt. Kos dere videre!

4. På interrail-turen planla vi sjeldent mer enn 1-2 dager i forveien (utenom start- og stoppested på hele turen) - og det anbefales virkelig å planlegge så lite som mulig. Selvfølgelig kreves det mer planleging på deres tur, men friheten til å kunne endre på nesten alt på kort varsel er noe av det beste med en slik reise, synes jeg.

Gleder meg til flere bilder. God tur videre! =)

- Bjørn Helge

5. Hehe..har gjort mye av de samme blemmene merker jeg. Har vært hos både skredder og smykkefyr..:)

Bare slutt å gjøre de tjenester...vær bestemt på hvor dere skal, de slutter å mase hvis de skjønner at dere er ferdig med å bli lurt ;)

Når de spør "first time in hvorderenåer?" så for guds skyld si nei så slipper dere mye pes..

Ha det fint.

6. Min erfaring er å ikke si nei når de tilbyr overnatting, i alle fall. Et nei er et mulig ja for dem, og de fortsetter å mase - si (uansett om det stemmer eller ikke, selvfølgelig) at dere har forhåndsbooket. Da er dere en tapt sak.

7. Saigon lå i Vietnam sist jeg sjekket

8. Oi.. det gikk visst litt fort naar vi skrev innlegget. ;) Har rettet paa det naa. :)