mandag 19. januar 2009

Fra Kambodsja til Thailand

I gaar var vaar siste dag i Kambodsja og den tilbragte vi i Siem Reap. Vi tuslet litt rundt i byen og fant frem til Blue Pumpkin som skal vaere veldig god paa smothies, is osv. Vi foelte det litt som et freakshow da de tre ansatte som jobbet der stirret paa oss hele tiden. Skulle tro de ikke var vant til kunder. Etterpaa gikk vi paa supermarkedet for aa kjoepe vaskepulver til oss og snop til tiggerbarna. Vi har lest i lonely planet at man feks kan gi snop istedet for penger fordi disse barna ikke faar beholde disse pengene likevel. Jada..vi skulle proeve dette og kjoepte baade kjaerligheter og gummisnop. Da vi kom utenfor supermarkedet fikk vi oeye paa en fin benk ved Siem Reap elven som vi tenkte aa sitte oss ned paa for aa fordele snopet. Vi hadde ikke foer gaatt bort til benken foer vi ble "overfalt" av smaa barn som ville selge oss postkort av Angkor Wat eller smykker. "Madam...only twooo dolllaar.." Vi delte ut snopen noe som bare gjorde de enda villere. De forfulgte oss gjennom hele byen og enda vi kjoepte kort fra to av barna, ville de ikke gi seg.. Til slutt maatte vi gjemme oss paa en internettcafe. Vi foelte oss veldig lure da... gjemme oss fra smaa barn...men de var virkelig utspekulerte.
Senere dro vi ned til Siem Reap igjen med tuk-tuk, gikk paa marked og spiste paa en Khmer restaurant mens vi samtidig hadde i hodet at barnemafiaen kunne vaere rundt neste hjoerne. Heldigvis kom vi oss trygt hjem:)

Line har ytret oenske om aa fortelle enda en historie fra Angkor Wat...en meget delikat historie. Det har seg slik at vi var innom sikkert 5-6 toaletter under besoeket der, men naar jeg (Linn) fikk akutt diare var det ikke et toalett i sikte. Jeg avfeide det og saa at det gikk bra..skulle klare aa holde meg, men guiden var virkelig ivrig i sin oppgave om aa faa meg til naermeste toalett. Han spurte en tempelvakt om noe og jeg saa at han fikk et noekkelknippe. Jeg trodde at jeg skulle faa bruke de ansatte sitt private toalett, men neida..det var mopeden til tempelvakten vi skulle faa laane. Saa da satt jeg plutselig med hendene rundt livet paa guiden, susende paa en moped i retning naermeste toalett. Jeg og guiden lo om kapp hele veien til toalettet. Alt i alt endte det godt til slutt.. snipp snapp snute..

I dag hadde vi klokken paa 5 og aalte oss ut av sengen for aa vaere klar for tuk-tuken kl halv syv. Vi gledet oss til aa sitte paa luksusbussen som Leo "mr.Sleik" hadde fortalt oss saa mye om. Vi kom frem til denne bussen som saa helt ordinaer ut. Ingen brede seter..ingen sandwich..og hvertfall ikke 6 filmer aa velge mellom fordi tven var rett og slett ikke der... juhu..
Men 6 timer senere ankom vi Phnom Penh og fikk oss raskt videre med tuk tuk til flyplassen. Vi ville gjerne ha taxi, men det fantes ikke sa tuk-tuk sjaafoeren. Hm..tror nok det var en liten loegn..men men.. Han sa vi skulle faa turen gratis hvis den tok mer enn 40 minutter. Turen tok 25 minutter saa han gliste stort da vi ga han pengene og sa "I see you when you see me". Flyturen gikk greit og vi kom frem litt foer tiden ogsaa. Vi gikk rett forbi AOT Limousine Service og fikk oss taxi til 1/6 av det vi fikk sist. Dette er jentene som laerer av sine feil ja:)

Naa bor vi paa Soi 1 Guesthouse i Bangkok. Litt daarlige standard enn sist vi var i Bangkok, men helt ok. Vi har toalett paa gangen, men dusj inne paa rommet. Bare et dusjforheng som skiller sengene vaare fra dusjen..blir morsomt aa proeve den dusjen imorgen.

I morgen tar vi toget videre til Petchaburi der vi skal vaere en natt og saa til Ko Tao der vi skal vaere i seks netter.

Naa har vi forresten lagt ut nye bilder:) Faar ikke lagt de ut for oyeblikket, men de kan sees her: http://picasaweb.google.com/jordenrundt09/Kambodsja?feat=directlink STOR klem fra jentene